Het belang van reviews voor Google

Het liefst heb je dat jouw onderneming bovenaan staat in de zoekresultaten als een consument via Google zoekt naar een dienstverlener in jouw omgeving. Toch is dat vaak niet het geval; zeker wanneer jouw locatie zich in een dichtbevolkte omgeving bevindt is een plekje bovenin schaars. Reviews kunnen je helpen jouw positie in de zoekresultaten te verbeteren.

Google is de grootste zoekmachine ter wereld. In Nederland alleen al zoekt ruim ruim 80% van de internetgebruikers via Google. Ook het aantal consumenten dat zich online oriënteert op producten en diensten neemt toe. Een goede vermelding in Google is daardoor voor steeds meer ondernemers van levensbelang.

Betaald vs. Organisch

Als je een zoekterm invult op Google krijg je twee soorten zoekresultaten te zien. Bovenaan verschijnen de advertenties (om hierin getoond te worden moet je betalen). Daaronder de ‘organische’ zoekresultaten (om hierin getoond te worden moet je ‘gevonden’ worden).

Betaald vs Organisch

Uiteraard kun je ervoor kiezen je zichtbaarheid te ‘kopen’ zodat je getoond wordt tussen de advertenties. Dit heet ‘search engine advertising’ (zoekmachine adverteren, SEA). Maar hoe meer bedrijven hiervoor kiezen, hoe schaarser de plekken en hoe duurder het adverteren wordt. Ons advies is dus altijd om je te richten op het verbeteren van je plek binnen het organische zoekresultaat. Dit heet search engine optimization (zoekmachine optimalisatie, SEO). Maar hoe kunnen reviews je hierbij helpen?

Hoe werkt Google?

Allereerst is het handig om een klein beetje te begrijpen hoe Google werkt: Google bepaalt het organische zoekresultaat op websites aan de hand van content. Daarbij spelen drie aspecten een belangrijke rol:

  1. Kan Google content vinden?
  2. Hoe interessant is de content? Dat bepaalt Google aan de hand van koppen, tussenkopjes en hoe vaak het zoekwoord op een pagina voorkomt. Hoe meer (unieke) content een pagina heeft, hoe belangrijker Google de pagina vindt.
  3. Hoe populair is de content? Daarin kijkt Google hoeveel andere websites/pagina’s verwijzen naar deze pagina (zowel van binnen als buiten de eigen website).

Jij kunt dus interessant worden voor Google, door je te richten op content: welke zoekwoorden komen er voor in je content? Welke (tussen)kopjes kies je? En waar plaats je deze content? Bijvoorbeeld alleen op je eigen website? Of ook (of juíst) op andere platforms die daarvoor ruimte bieden (social media, verzamelwebsites, etc.)? En heb je eraan gedacht al die platformen aan elkaar te linken?

Reviews zijn content

Reviews over jouw dienstverlening zijn unieke content (content die niet op andere plekken voorkomt). En nog mooier: jij of je medewerkers hoeven deze content niet zelf te schrijven en dat scheelt veel tijd en geld. Het loont je dus om wat moeite te steken in het realiseren van een continue stroom aan reviews.

Taal van de consument

Een tweede, groot voordeel aan reviews is dat zij de de taal spreken van de consument. In reviews komt vaak taalgebruik voor dat je zelf niet zo snel zult gebruiken. Denk aan: synoniemen voor je dienstverlening en producten, veelgemaakte spelfouten en ‘straattaal’. Vaak gebruiken consumenten deze taal ook in hun zoekopdrachten. Je reikwijdte aan zoektermen wordt daardoor veel groter, waardoor je veel vaker in de zoekresultaten verschijnt.

Meer kliks en conversie

Een proactieve houding tegenover reviews kan je dus veel meer opleveren dan je zou denken. Want niet alleen de inhoud overtuigt consumenten om voor jouw dienstverlening te kiezen; je betere vindbaarheid online leidt tot meer kliks op je pagina en uiteindelijk tot meer conversie van consumenten die contact met je opnemen. En zo kom je in een doorlopende kringloop terecht omdat meer conversie uiteindelijk ook weer meer reviews oplevert:

Het belang van reviews

[Bronnen: Search Engine Monitor 2014 | Kroezen & Kroezen ‘Review! Het succes van online mond-tot-mond reclame’ 2009 | Marloes Dobbe ‘Review Marketing, het belang van online reviews’ 2010]