Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 08-01-2021

Besparing op energierekening prioriteit in 2021

Op basis van een grootschalig onderzoek onder 6.500 consumenten concludeert Advieskeuze dat de meeste consumenten (34,3%) in 2021 als eerste willen besparen op hun energierekening voor gas, water en licht. Besparingen op verzekeringen (16,5%) en hypotheek- of huurlasten (15,3%) worden daarna genoemd gevolgd door abonnementen (10,6%) boodschappen (9,1%) en TV, internet, telefoon (6,6%). Uit het onderzoek blijkt dat 36,8% graag persoonlijk geadviseerd wil worden waarvan 16,7% de besparing vervolgens zelf wil regelen en 20,1% de besparing door een expert wil laten regelen. Jongeren (tot 35 jaar) willen vaker na het advies de besparing zelf regelen terwijl ouderen (vanaf 50) graag persoonlijk advies en ontzorgt willen worden.

Advieskeuze deed onderzoek in de 2e helft van 2020 onder consumenten die hun dienstverlener een review hebben gegeven. Na iedere review werden een aantal vragen voorgelegd over de wensen om te besparen op hun vaste lasten. De uitkomsten bieden tevens interessante inzichten in de verschillen per leeftijdscategorie en tussen de Randstad en de regio.

Regionale verschillen bij besparen op vaste lasten

De meeste consumenten (gemiddeld 34,3%) willen in de toekomst als eerste besparen op de energierekening. Opvallende uitkomst is dat mensen uit de regio (37,2%) relatief vaker willen besparen op energie ten opzichte van de Randstad (30,7%). Inwoners van de Randstad willen daarentegen relatief vaker besparen op boodschappen (10,7%) en schoenen en kleding (2,1%) ten opzichte van de regio (7,8% respectievelijk 2,1%). Consumenten uit de Randstad (5,9%) willen echter weer minder vaak besparen op TV, internet en telefoon ten opzichte van de regio (7,1%) en zien dat wellicht meer als een primaire levensbehoefte.

Tijdens het onderzoek van Advieskeuze.nl gaf 1 op de 3 consumenten aan binnenkort te gaan kijken wat er bespaard kan worden aan vaste lasten. Opvallend daarbij is dat consumenten uit de Randstad relatief vaker aan de slag willen met een besparing.

Informatie, advies en ontzorgen verschilt per leeftijdscategorie

Bij de aanpak van een besparing blijkt dat 63,2% online informatie gaat inwinnen en het zelf wil regelen. Opvallend daarbij is dat relatief meer consumenten uit de Randstad het zelf willen aanpakken en regelen. De andere 36,8% wil graag persoonlijk geadviseerd worden waarvan 20,1% de besparing door een expert wil laten regelen. Daarbij blijkt dat consumenten uit de regio relatief vaker persoonlijk advies willen krijgen. Opvallend is dat jongeren tot 35 jaar die advies willen het vervolgens vaker zelf willen regelen. Terwijl oudere mensen vanaf 50 die advies willen vaker ontzorgt willen worden door een expert.

Opvallende zaken

In de uitkomsten van het onderzoek constateert Advieskeuze.nl nog een aantal opvallende zaken:

  • Maar liefst 90,3% van de consumenten denkt voldoende informatie te hebben om te kunnen besparen op de vaste lasten, terwijl 36,8% toch graag persoonlijk geadviseerd wil worden.
  • Hoe jonger de consument hoe vaker er wordt gezegd dat er voldoende informatie is om te kunnen besparen en het zelf wil regelen. Hierdoor is er een grotere kans dat ze zichzelf overschatten.
  • Het besparen op de hypotheek of huur wordt 6,3 keer vaker gekozen dan krediet of leningen. Mogelijk is dit het gevolg van beperkte kennis over de werking van financiële producten.
  • Bij besparingen op financiële producten willen consumenten online informatie inwinnen en het zelf regelen. Dit bewijst dat vindbaarheid en zichtbaarheid van financiële dienstverleners belangrijk is.

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 24-06-2024