Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 31-01-2013

Onafhankelijkheid van Advieskeuze geborgd

De Consumentenbond neemt een belang van 20% in de onafhankelijke vergelijkingssite Advieskeuze. Advieskeuze is een online platform dat onder meer de dienstverleningsvormen, adviestarieven en klantwaarderingen (reviews) van financieel advieskantoren transparant maakt. Sinds 1 januari 2013 geldt het provisieverbod en betalen consumenten rechtstreeks voor financieel advies. Steeds meer consumenten oriënteren zich hierdoor eerst op internet voordat ze een keuze maken voor een financieel adviseur.

De overeenkomst tussen Advieskeuze en Consumentenbond voorziet in een gefaseerde overname van het online platform, waarbij de Consumentenbond in een periode van drie jaar toe groeit naar een meerderheidsbelang.

Christian Bouter, directeur Advieskeuze: “Hiermee wordt geborgd dat de website onafhankelijk blijft en nooit in handen zal komen van een bank- of verzekeringsconcern. Een cruciale voorwaarde voor een breed draagvlak binnen de financiële adviesbranche”.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: “‘We hebben het concrete voornemen om deel te nemen in bedrijven die ons kunnen helpen om innovatie te versnellen en onze online competenties te versterken. Advieskeuze voldoet aan al deze criteria en heeft een integer verdienmodel dat volledig aansluit bij onze waarden.”

Coos Keijser, directeur Cmotions: “Als aandeelhouder van Advieskeuze zijn wij erg ingenomen met de participatie van de Consumentenbond. De onafhankelijkheid van dit platform en de authenticiteit van klantbeoordelingen staat ook bij hun voorop. Dat vormt de basis om te komen tot een dienstverlening die de consument daadwerkelijk in staat stelt betere keuzes te maken”.

Neutraal platform

Advieskeuze helpt consumenten bij het makkelijk vinden van een goed financieel advieskantoor en een betrouwbare adviseur en biedt adviesorganisaties de mogelijkheid om zich op een neutraal platform te presenteren. Onafhankelijkheid is de basis. Advieskeuze.nl is zelf geen adviseur, geen bemiddelaar en geen aanbieder van financiële producten en krijgt geen doorklik-, lead- of advertentie-vergoedingen. De inkomsten komen voornamelijk uit de verkoop van webmodules en rapportages aan lokale advieskantoren, landelijke adviesketens, banken, verzekeraars, vermogensbeheerders, brancheverenigingen en keurmerken.

Reacties uit de financiële brancheEACTIES UIT DE FINANCIELE BRANCHE

Paul van der Meijs, Directievoorzitter De Hypothekers Associatie BV: “De consument gebruikt internet en social media steeds meer in de zoek- en oriëntatiefase naar onafhankelijk financieel advies. Daarbij hechten ze steeds meer waarde aan de ervaring van anderen. Een onafhankelijke vergelijkingssite is daarbij een belangrijke informatiebron en wij zijn daarom blij met de samenwerking tussen Advieskeuze.nl en de Consumentenbond. Ook voor ons, als grootste hypotheekadviesketen en sterk onafhankelijk merk, een prima platform om de consument transparant te laten zien wat ze bij ons aan dienstverlening en kosten kunnen verwachten.”

Willem Steenbeek, Commercieel directeur Hypotheek Visie Centrale B.V.: "De klant heeft altijd gelijk. In dit kader is een platform voor de consument waar hij of zij klantbeoordelingen van andere consumenten kan waarnemen niet alleen van grote waarde voor de consument zelf. Een dergelijk platform is voor alle stakeholders in de branche van groot belang. Een zelfstandige onafhankelijke positie van www. advieskeuze.nl in combinatie met een breed draagvlak is er in dit kader evident en de strategische verbinding tussen de Consumentenbond en Advieskeuze.nl is een logische keuze. Voor de branche en voor financieel adviseurs is het een goede zaak dat de stem van de consument op de juiste plaats en volledig onafhankelijk uitgebracht kan worden. Advieskeuze.nl kan één van de bouwstenen zijn waarop de branche kan inzetten om het vertrouwen van de consument te verdienen."

Cor Zwaan, Algemeen directeur Centrale Organisatie Huis & Hypotheek: “Wij onderschrijven het belang van een onafhankelijk platform waar consumenten hun ervaring met een financieel adviseur kunnen delen door een beoordeling te geven. Wij volgen daarom de activiteiten van Advieskeuze op de voet. De recente ontwikkeling rondom de deelname van de Consumentenbond versterkt onze mening dat de Huis & Hypotheek-formule optimaal aanwezig dient te zijn op Advieskeuze. Met Advieskeuze heeft de consument een tool in handen waarmee hij eigenhandig zijn weg kan vinden naar het advieskantoor wat het beste past bij zijn persoonlijke wensen, op basis van ervaringen van anderen. Kwaliteit komt hiermee vanzelf bovendrijven, omdat Advieskeuze kwalitatief hoogwaardige advieskantoren met continuïteit en een gezonde prijs goed in beeld brengt. De onafhankelijkheid die de combinatie Advieskeuze en Consumentenbond gezamenlijk uitstraalt creëert een betrouwbaar imago. Het zal vertrouwen wekken bij de consument wanneer er een goede controle en waarborging plaatsvindt op de kwaliteit van advies. Daarnaast is er voor Advieskeuze en de Consumentenbond een taak weggelegd om het vertrouwen in de relatie tussen de consument en de financiële adviesbranche te herwinnen en daarna vooral te bestendigen. Daarbij is het van belang dat de Consumentenbond zich bewust is van het feit dat zij niet alleen de consument beschermt, maar ook een belangrijke verantwoordelijkheid draagt in het dienen van het belang van de adviseur”.

Ron Bavelaar, Algemeen directeur De Hypotheekshop: “De Hypotheekshop staat voor kwaliteit en daarom worden onze vestigingen ook ieder jaar door een extern bureau gecontroleerd op de inhoudelijke kwaliteit van de adviesrapporten. Met de uitkomsten van deze audits weten wij of de kwaliteit van de vestigingen op het gewenste niveau ligt en of aanscherping noodzakelijk is. Wat minstens zo belangrijk is, is wat klanten van onze service en dienstverlening vinden. En dat dit nu kan via internet met de reviewsites is een prachtige ontwikkeling. De uitkomsten ervan gebruiken wij om onze dienstverlening en service steeds beter aan te passen op de wensen en eisen van onze klanten. Zie het als een constante leercurve. Daarbij is het niet meer weg te denken dat je een bedrijf niet kan beoordelen. Iedereen kijkt toch ook op Zoover of het gewenste hotel wel goed scoort bij eerdere gasten. Het is goed dat ook financiële adviseurs worden beoordeeld. Zo kunnen consumenten elkaar op de hoogte stellen en adviseren wie je naar hun oordeel het best kan kiezen.”

Joost Hembrecht, Directeur Florius: “Wij als hypotheekverstrekker vinden onafhankelijk advies belangrijk. In de zoektocht naar advies wil je klanten graag transparantie bieden. Als een klant kiest voor advies over zijn hypotheek dan moet dit iemand zijn die goed bij de klant past en waar hij direct vertrouwen in heeft. Dat Advieskeuze.nl klanten en adviseurs hiervoor een platform biedt, en dit nu ook door de Consumentenbond wordt bekrachtigd, daar zijn wij ontzettend blij mee en trots op! Klanten helpen elkaar en daarmee de financieel adviesbranche transparanter te maken. Dat maakt ons allemaal beter.”

Ronald Touwslager, CEO Obvion Hypotheken: “Obvion volgt de initiatieven om klanten te helpen met hun keuze voor een adviseur. Als eerste steunden wij vanuit het klantbelang het initiatief van Independer, die als eerste deze service aanbood. Wij staan uiterst sympathiek tegenover Advieskeuze. We verwachten dat het platform snel doorontwikkelt, met name door de ondersteuning van de Consumentenbond als vertegenwoordiger van consumenten. Een onafhankelijk platform, dat gesteund wordt door consumenten, advieswereld en aanbieders is goed voor een gezonde en moderne marktwerking. En een gezonde markt waar een klant op kan vertrouwen, is waar Obvion naar streeft.”

Paulus de Wilt, Algemeen directeur particulieren ABN AMRO: “Klanten mogen van ons goed en deskundig advies verwachten. Vergelijkingssites zijn daarom een goede zaak. Klanten kunnen hun ervaringen delen met een breed publiek. En wij als financiële dienstverlener kunnen daarvan leren en onze dienstverlening verder verbeteren. Ik nodig iedereen dan ook van harte uit een review achter te laten op Advieskeuze.”

Jan-Pieter van der Helm, Directeur IG&H Consulting & Interim: “De consument moet een objectieve keuze kunnen maken voor een goede adviseur. Cruciaal hierbij is dat er betrouwbare en relevante informatie van de adviseur, op een makkelijk vindbare locatie beschikbaar is. Daarnaast moeten klanten op eenvoudige wijze hun ervaringen kunnen delen. Advieskeuze.nl heeft hiervoor een uitstekend onafhankelijk platform ingericht en biedt hiermee een duidelijke meerwaarde voor consumenten, adviseurs én aanbieders van financiële diensten. Een partnership met de Consumentenbond zien wij als een hele mooie stap voorwaarts en waarborgt de continuïteit en onafhankelijkheid van Advieskeuze.”

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 24-06-2024