De intelligente lockdown heeft een blijvende verandering teweeggebracht in het digitale gedrag van de consument. In verschillende dienstverlenende sectoren is een videogesprek de enige manier om elkaar te kunnen zien. Deze vorm van contact lijkt veel consumenten eigenlijk wel te bevallen.
Uit een onderzoek van Advieskeuze onder ruim 5.000 consumenten die hun dienstverlener een review hebben gegeven, blijkt dat twee op de drie in de toekomst een videogesprek wil aangaan met een dienstverlener. Van de respondenten gaf de helft (49,6%) aan dat je tijdens een videogesprek sneller tot de kern van een gesprek komt. Dat wil overigens niet zeggen dat je een videogesprek een-op-een kunt vergelijken met een fysiek gesprek. Van de respondenten vindt namelijk 61,6% dat je via een videogesprek niet zo gemakkelijk persoonlijk kunt communiceren als tijdens een fysiek gesprek.
Privacy minder belangrijk gevonden
De meest opmerkelijke uitkomst is wel dat consumenten de kwaliteit van beeld en geluid (46,3%) van de videotool een belangrijker aspect vinden dan privacy, veiligheid en gebruiksvoorwaarden (13,1%). Veel dienstverleners zijn vanwege de corona-maatregelen genoodzaakt om via een videogesprek in contact te komen met klanten. Dat geldt bijvoorbeeld voor makelaars, financieel adviseurs en notarissen. Maar ook bij opticiens, huisartsen en psychologen wordt gebruik gemaakt van communicatie via de webcam. Stuk voor stuk dienstverleners die werken met privacygevoelige gegevens.
Klant vaker online
Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze, merkt sinds de maatregelen in maart werden afgekondigd een significante stijging in het aantal bezoeken op het reviewplatform waarop 16.500 dienstverleners in Nederland worden getoond.
Bouter: “Consumenten en ondernemers maken nu nog meer online de keuze voor een dienstverlener. Steeds meer financieel adviseurs profileren hun bedrijf online en richten hun organisatie in op een snelle opvolging van digitale contactverzoeken. Daarbij maken ze kenbaar dat ze via webcam advies geven.”
Het onderzoek
Advieskeuze deed de afgelopen maanden onderzoek onder consumenten die hun dienstverlener een review hebben gegeven. Na iedere review werden deze consumenten de volgende vragen voorgelegd over advies op afstand via webcam.
Zou je in de toekomst een advies via de webcam (videogesprek) aangaan met een dienstverlener?
Als advies op afstand via webcam (videogesprek) wordt aangeboden, hoe zou je het traject met jouw dienstverlener het liefst doen?
Tijdens een videogesprek kom je sneller tot de kern van een gesprek, omdat je minder wordt afgeleid door randzaken. Ben je het daarmee eens?
Heb je het idee dat je via een videogesprek net zo makkelijk persoonlijk kunt communiceren als tijdens een fysiek gesprek?
Wat vind je het belangrijkste aspect van de tool voor een videogesprek?
© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.