Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 28-06-2022

Transparante verdiensten borgen het vertrouwen

Dit blog op persoonlijke titel verscheen op 28 juni 2022 in vakblad AM van VMN Media

In mijn optiek zijn veel financieel adviseurs, die adviseren en bemiddelen in schadeverzekeringen, gedesillusioneerd geraakt door provisies. Velen zijn de hogere idealen vergeten, die juist hun eigen leven meer zin kunnen geven. Het is mijn persoonlijke boodschap aan hen om meer verantwoordelijkheid te gaan dragen en zich de essentie van hun pad in de financiële sector te herinneren. Iedereen kan zo met meer bezieling en vreugde zijn of haar gaven benutten en gelijkelijk gaan delen in de gulheid, die er door samenwerking met elkaar wordt geschapen.

Advieskeuze heeft vanaf de start in 2011 bewust de keuze gemaakt om volledig transparant te zijn over het verdienmodel. Een kantoorprofiel met een extranet-account, de controle van reviews en alle klantcontacten (leads) via het platform zijn gratis. Een advieskantoor betaalt alleen voor de periodieke controle van de zelf ingevoerde bedrijfsgegevens en de toegang tot aanvullende functionaliteiten in het extranet. Aanbieders, ketens en serviceproviders investeren in de tooling van Advieskeuze voor actueel inzicht en gebruik van de relevante data met betrekking tot advieskantoren binnen hun netwerk.

Advieskeuze community

Doordat de community van Advieskeuze in de afgelopen 10 jaar is gegroeid naar zo’n 60 corporate partners, 7.000 advieskantoren en 14.000 medewerkers met een profielpagina hebben we de tarieven voor onze betaalde diensten niet eerder aangepast. Advieskeuze faciliteert in feite de samenwerking van alle partijen in de keten ten bate van het geheel. Iedere deelnemer binnen de community van Advieskeuze mag in onze ‘keuken’ komen kijken op welke wijze wij onze inkomsten genereren en de uitgaven kunnen verantwoorden.

Financiële huisarts

Financieel adviseurs kunnen een vergelijkbare regierol pakken in hun eigen klantenkring. Dit sluit aan bij een zichtbare trend in de maatschappij, waarbij de krachten in de regio steeds vaker gebundeld worden om op democratische wijze samen te werken en te ondernemen. Waarom zouden financieel adviseurs de provisies van aanbieders verborgen houden voor de klanten binnen hun community? Het transparant maken van de verdiensten kan juist een wezenlijke bijdrage leveren aan de borging van het vertrouwen, de onafhankelijkheid en het draagvlak. Vanuit een positie als lokale financiële huisarts kunnen ook de minderbedeelde klanten, die het net even wat harder nodig hebben dan anderen, pro deo geholpen worden.

Cultuuromslag financiële sector

Regelmatig verwonder ik mij over de communicatie vanuit brancheorganisaties in de financiële sector, gesteund door de mopperende opperhoofden van hun aangesloten leden, als het gaat om provisietransparantie. Is het in deze wereld van transitie niet de tijd om de achterban te gaan helpen met hun morele kompas? Met een soeverein leiderschapsprogramma zou iedere financieel adviseur een oprechte trusted advisor en een volwaardig gesprekspartner voor de klant kunnen worden. 

Provisietransparantie is daarbij een thema dat gezamenlijk kan worden aangegrepen om de noodzakelijke cultuuromslag in de financiële sector van angstgedreven denken naar waardegedreven handelen daadwerkelijk te realiseren. Door samen te gaan bouwen aan het vertrouwen in de financiële sector kan er impact worden gemaakt voor de langere termijn.

Actief klantbeheer

Vervolgens kan de stap worden gezet door financieel adviseurs om iedere prospect of bestaande klant, die via internet graag in contact wil komen, goed en snel te helpen. Of door te verwijzen naar een andere collega of specialist als dat beter past. Iedere consument of ondernemer verdient de volledige aandacht van een financieel adviseur om keuzes te kunnen maken op belangrijke momenten in het leven.

Laten we gezamenlijk waarmaken dat het klantbelang in de financiële sector altijd centraal staat. En dat de financieel adviseur vanuit intrinsieke motivatie en persoonlijke integriteit al zijn klanten actief beheert en de zorgplicht goed invult. Dan kan aan iedere klant om een review worden gevraagd, zodat de algehele tevredenheid over de dienstverlening transparant wordt gemaakt.

Toegevoegde waarde adviseur

Deze blog is een oproep aan financieel adviseurs om vanaf vandaag alle klanten vanuit een intrinsieke motivatie actief te gaan ontzorgen. Deze rol van betekenis is in mijn beleving uiteindelijk meer waard dan de hoogte van de door aanbieders uitbetaalde provisies. In dit kader doel ik ook op de internetvergelijkers, die gebruik maken van hetzelfde provisiemodel en hun inkomsten transparant dienen te maken. Door provisietransparantie kan de lokale financieel adviseur nog beter laten zien wat zijn persoonlijke dienstverlening en toegevoegde waarde is ten opzichte van de online intermediairs.

Groei van collectief bewustzijn

In mijn visie kan de keuze voor provisietransparantie zorgen voor meer zingeving, persoonlijke groei en plezier in het leven van de financieel adviseur. Dat zal het imago en de aantrekkingskracht van de financiële sector kunnen verbeteren, zodat meer jonge mensen met gezonde drijfveren aan de slag willen gaan. Het collectieve bewustzijn in de maatschappij groeit. We zijn onderweg weg naar een nieuwe wereld waarin alle krakende systemen bij de overheid, gezondheidszorg, voedingssector en de financiële sector zullen veranderen dankzij het collectief. Daar kan iedere integere financieel adviseur vandaag de dag al mee beginnen. Alles begint met een keuze.

Christian Bouter, medeoprichter Advieskeuze

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 03-07-2024