Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 24-11-2022

Topselectie: 'Geen ranglijst maar voorbeeld'

Advieskeuze-oprichters Christian Bouter en David de Boom hebben een lichte allergie opgebouwd voor ranglijsten. Zeker als het intermediairs betreft geloven ze niet in dé grootste, duurzaamste of klantvriendelijkste. Als tegenwicht aan de countdowns lanceren ze samen met AM de Advieskeuze Topselectie. Een verzameling van 150 kantoren verspreid over twintig regio's die hoog gewaardeerd worden én die qua vindbaarheid en zichtbaarheid een voorbeeld zijn voor andere kantoren. De complete lijst download je gratis in dit interview.

De community van Advieskeuze is in het tienjarig bestaan van de club gegroeid tot ruim 7.000 dienstverleners. Die hebben - op de achtergrond - allemaal een gewogen score gekregen op basis van de profielsterkte, het aantal recente reviews, de activiteit (reacties op reviews), en populariteit (directe leads). Met al die variabelen zou je prima een absolute winnaar kunnen uitroepen, maar Bouter en De Boom willen niet één adviseur op het schild hijsen. “Ik geloof niet in hét topkantoor”, zegt De Boom. “Er zijn zoveel specialisaties, dat kun je niet vergelijken.”

“Wij zijn ervoor om die specialisten online op de kaart te zetten”, vult Bouter hem aan. “Ik ben oprecht van mening dat elke adviseur de beste adviseur voor zijn eigen portefeuille kan zijn. Dan kun je niet met één klein ranglijstje voor heel Nederland komen.” Bouter en De Boom hebben voor de Advieskeuze Topselectie de grootste twintig stedelijke regio’s apart genomen. De vier grote steden leveren tien kantoren, de zestien steden daaronder elk vijf kantoren. En dan zijn er nog dertig kantoren meegenomen die niet in een grootstedelijke regio actief zijn: 150 in totaal, in willekeurige volgorde.

Een vuist maken

Maar toch blijft het een lijst. Wat willen ze ermee bereiken? “We willen de koplopers in online vindbaarheid en zichtbaarheid laten zien”, zegt Bouter. “Zonder dat adviseurs zich ervan bewust zijn, maken ze onderdeel uit van een community waarmee ze samen een vuist maken tegen grote online partijen. Je gaat het nooit winnen van Independer qua marketingbudget. Maar door je gezamenlijk te profileren en data te delen op Advieskeuze, word je met elkaar online gevonden. En dan is het aan de consument om een keuze te maken.”

Professioneel en authentiek

Advieskeuze heeft inmiddels ruim dertig aanbieders aangesloten die op hun online kanalen de adviseurzoeker van Advieskeuze gebruiken. Hoe nauwkeuriger de data, hoe eerlijker de reviews, hoe geloofwaardiger je wordt voor een klant, legt De Boom uit. Maar dan moeten die profielen wel sterk genoeg zijn. “Een goede tekst over het kantoor, kloppende openingstijden, de juiste tarieven, links naar het dvd of de dienstenwijzer. Al die elementen wegen we mee.” En belangrijk is volgens Bouter natuurlijk: worden de leads goed opgevolgd en laten die nieuwe of bestaande klanten ook een review achter.

"Toon op je profiel niet alleen je adviserende medewerkers, maar laat ook zien wie er achter de receptie zit. Geef je bedrijf een gezicht”

De 150 kantoren in de AM Advieskeuze Topselectie hebben dat al heel aardig voor elkaar. Het doel van de Advieskeuze-oprichters is om ook de achterblijvers aan te sporen hun vind- en zichtbaarheid te verbeteren. “Zo moet de lat elk jaar een stukje hoger komen te liggen”, zegt Bouter. De lijst zal periodiek uitkomen. Het is de bedoeling dat er de komende jaren ook extra variabelen worden toegevoegd, ook uit andere bronnen dan de data van Advieskeuze.

Een kantoor dat nu nog niet op de lijst staat, kan volgens De Boom het best beginnen door actief reviews uit te gaan vragen. “En niet alleen op het stukje waar je de meeste leads mee denkt te genereren. Nee, maak duidelijk wat je als kantoor allemaal doet. En toon op je profiel niet alleen je adviserende medewerkers, maar laat ook zien wie er achter de receptie zit. Wie er verantwoordelijk is voor de polisadministratie. Geef je bedrijf een gezicht.”

Geen trofee, maar een voorbeeld

Bouter benadrukt dat de lijst ter inspiratie dient. Je hoeft volgens hem zeker geen betaald abonnement op het marketingpakket van Advieskeuze te hebben om erop te komen. “Heel veel kantoren beseffen het niet, maar je hebt zoveel kracht met elkaar. Als je ziet hoeveel traffic Advieskeuze genereert zonder ooit een euro aan Google te hebben uitgegeven: alleen vorig jaar al waren er ruim 1 miljoen unieke bezoekers op Advieskeuze en telden we 200.000 meetbare klantcontacten. Dat is directe business. Maar dan moet je wel goed vindbaar en zichtbaar zijn.”

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 25-06-2024