Op basis van een grootschalig onderzoek onder ruim 5.600 consumenten concludeert Advieskeuze dat 84,7% van de klanten van financieel adviseurs géén service-abonnement afsluit. Uit de analyse blijkt tevens dat er separaat van de reguliere uitleg over nazorg in 42,5% van de klantcontacten gesproken wordt over een service-abonnement. Opvallend daarbij is dat adviesketens het service-abonnement vaker (44,8%) met klanten bespreken. Echter blijkt ook dat gemiddeld meer klanten van adviesketens (85,4%) géén service-abonnement afsluiten. Verder is onderzocht of er verschillen zijn tussen consumenten in de Randstad en de provincie. Daaruit blijkt dat klanten van financieel adviseurs in de Randstad (87,1%) de minste belangstelling hebben voor het afsluiten van een service-abonnement.
Advieskeuze deed de afgelopen maanden doorlopend onderzoek onder consumenten die hun financieel adviseur een review hebben gegeven. Na iedere review werd de vraag voorgelegd of de adviseur heeft gesproken over een service-abonnement voor aanvullende nazorg dienstverlening. Tevens werd gevraagd of er nu of in het verleden een service-abonnement is afgesloten bij de adviseur. Aanleiding voor het onderzoek was de berichtgeving in verschillende media (oktober 2021) over de relevantie van service-abonnementen aangeboden door financieel adviseurs.
Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze: “De resultaten van dit onafhankelijke onderzoek tonen aan dat service-abonnementen als aanvullende nazorg dienst gemiddeld bij 4 op de 10 klanten van financieel adviseurs wordt besproken. Consumenten lijken daarbij kritisch te zijn op het aanbod van hun financieel adviseur aangezien gemiddeld 30% van deze klanten daadwerkelijk een service-abonnement heeft afgesloten.”
Wettelijke zorgplicht en aanvullende nazorg
Financieel adviseurs hebben een wettelijke zorgplicht nadat ze een bepaald product hebben geadviseerd. Het is daarbij van belang om consumenten goed te informeren over de inhoud en mogelijk aanvullende nazorg dienstverlening. Uit eerder onderzoek van de AFM is gebleken dat het merendeel van de financiële dienstverleners op een goede manier omgaat met het aanbieden van service-abonnementen. Ook uit de evaluatie van het provisieverbod, die in opdracht van het ministerie van Financiën is uitgevoerd, blijkt dat consumenten niet gemakkelijk accepteren dat ze moeten betalen voor nazorg. De resultaten uit het onderzoek van Advieskeuze lijken deze conclusies te bevestigen.
© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.