Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 29-11-2019

Reviews belangrijkste aspect bij keuze adviseur

Uit grootschalig onderzoek van Advieskeuze onder 7.000 consumenten blijkt dat ruim de helft (52,2%) het liefst online gericht zoekt naar een financieel dienstverlener. Bijna 1 op de 3 (29,9%) wil online een keuze maken uit een top 5 van advieskantoren. De belangrijkste aspecten voor consumenten bij het online zoeken naar een adviseur zijn reviews (35,0%) gevolgd door naamsbekendheid (29,7%) en tarief (13,0%).

Voorkeuren consument bij online zoeken

Advieskeuze deed onderzoek onder consumenten die hun financieel adviseur een review hebben gegeven. Na iedere review werden deze consumenten een aantal vragen voorgelegd over de voorkeur van zoeken, de belangrijke aspecten bij hun keuze en de motivatie om een review te geven aan hun adviseur. Ruim de helft (52,2%) van de consumenten zoekt online het liefst gericht naar een adviseur. De zoektocht start online nadat ze ‘via-via’ (familie, vrienden en bekenden) hebben gehoord over een financieel adviseur. Bijna 1 op de 3 (29,9%) wil online een keuze maken uit een top 5 van advieskantoren. De overige respondenten gaven de voorkeur aan het online kiezen van een adviseur op een kaart (11,6%) of uit een lijst (6,3%).

Belangrijkste aspecten bij keuze

Uit het groeiend aantal bezoeken op het platform van Advieskeuze (1 miljoen per jaar) blijkt dat steeds meer consumenten online de keuze maken voor een dienstverlener. De kantoren met een actief profiel ontvangen de meeste adviesgesprekken (leads) via Advieskeuze en de ‘adviseurzoekers’ op partnersites. Het onderzoek toont aan dat de belangrijkste aspecten voor consumenten tijdens het zoeken naar een adviseur zijn: reviews (35%) gevolgd door naamsbekendheid (29,7%) en tarief (13,0%). Ook keurmerken (8,7%), afstand (8,0%) en openingstijden (5,6%) werden genoemd.

Regionale verschillen

Opvallend zijn een aantal regionale verschillen met betrekking tot het zoeken naar een adviseur en de belangrijkste aspecten bij hun keuze. Zo blijkt in Limburg dat de meeste mensen ‘via- via’ horen over een adviseur om vervolgens gericht online te zoeken. In Flevoland is een aanbeveling van familie, vrienden en bekenden belangrijk (36,3%), maar wordt er ook veel waarde gehecht aan een top-5 vergelijking van advieskantoren (39,5%).

In Drenthe is naamsbekendheid van de adviseur doorslaggevend (41,9%) en is in Overijssel het tarief voor het advies (17,8%) relatief belangrijk. In Friesland hecht men de minste waarde aan reviews (20,2%) en is de afstand (13,9%) meer van belang dan in andere provincies. De provincie waar de meeste waarde wordt gehecht aan reviews is Utrecht (39,4%).

Motivatie om een review te geven

De vragen uit het consumentenonderzoek werden tevens voorgelegd aan 74 financieel adviseurs. Opvallend was het verschil van inzicht van de adviseurs op de vraag wat consumenten motiveert om een review te geven. De meeste financieel adviseurs dachten dat consumenten dat doen omdat het hen gevraagd wordt. In de praktijk blijkt echter dat maar liefst 58,3% van de consumenten een review geeft als blijk van waardering voor de dienstverlening en de financieel adviseur iets wil teruggeven.

Aanbevelingen Advieskeuze

Advieskeuze motiveert alle dienstverleners in Nederland om de dienstverlening online transparant te maken en reviews uit te vragen aan klanten. In de toelichtingen op de vragen in het onderzoek gaven consumenten aan online op zoek te zijn naar relevante informatie over een advieskantoor, die hen vertrouwen geeft in de dienstverlening en de medewerkers.

Voor financieel advieskantoren

De belangrijkste aanbevelingen van Advieskeuze voor advieskantoren zijn:

  •     Optimaliseer het profiel van je kantoor en medewerkers op Advieskeuze en de online vindbaarheid op websites van aanbieders.
  •     Vraag reviews aan alle klanten en realiseer daarmee een top 5 positie op Advieskeuze en partnersites.
  •     Implementeer de reviews en score op je eigen website voor een betere online vindbaarheid via Google (SEO).

Voor corporate marktpartijen

De belangrijkste aanbevelingen van Advieskeuze voor corporate marktpartijen (aanbieders, ketens en service providers) in de financiële branche zijn:

  •     Scan de kantoren binnen je netwerk op online activiteit, profielsterkte en reviews.
  •     Stimuleer kantoren om hun online vindbaarheid te vergroten en reviews uit te vragen.
  •     Realiseer een top 5 positie van de belangrijkste distributiepartners in adviseurzoekers.
  •     Implementeer de reviews en ratings van kantoren op je eigen website (webservices).
  •     Zorg voor loyale klanten doordat ze met een review iets teruggeven aan hun adviseur

Aanbieders van financiële producten zouden de samenwerkende advieskantoren binnen hun distributienetwerk moeten scannen op hun online profilering om ze vervolgens te tonen in de klantreis. Veel consumenten zijn namelijk via de website van een aanbieder op zoek naar de dienstverleners die hun financiële producten kunnen adviseren en bemiddelen.

Over Advieskeuze

Advieskeuze is een platform waarop 16.500 dienstverleners in Nederland worden getoond. Alle dienstverleners kunnen gratis gebruik maken van een extranet account om hun profiel te beheren. Consumenten en ondernemers delen hun ervaring met de dienstverlener door een review te geven. Alle reviews worden uitgebreid gecontroleerd op betrouwbaarheid en authenticiteit. Jaarlijks zijn er meer dan 1.000.000 bezoeken op de website en kunnen consumenten en ondernemers gratis contact opnemen met een dienstverlener. Advieskeuze verdient niet aan contactverzoeken (leads), uit-kliks (softleads) en advertenties. De database van Advieskeuze fungeert als bronbestand voor aanbieders, ketens en service providers met actuele data over de advieskantoren binnen hun distributienetwerk.

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 18-06-2024