Via een digitaal ‘loket hersteladvies beleggingsverzekeringen’ stellen verzekeraars consumenten in staat om hun beleggingsverzekeringen met een onafhankelijke adviseur door te nemen. Het adviesloket heeft een tijdelijk karakter en de advieskosten komen voor rekening van de verzekeraars. Het advies wordt verstrekt door de zelfstandige adviesorganisatie Triple A uit Amsterdam, dat hiervoor een raamcontract heeft gesloten met het Verbond. Consumenten die geen adviseur hebben of het gesprek met een andere adviseur willen aangaan, worden doorverwezen naar de website van Adfiz of een speciaal gedeelte van Advieskeuze. Dat hersteladvies is echter niet altijd gratis, zo is te lezen onder het kopje vragen en antwoorden.
Met dit initiatief wil het Verbond bevorderen dat het zogeheten ‘hersteladvies’ ook toegankelijk wordt voor consumenten die nog geen gesprek met de eigen verzekeraar of adviseur zijn aangegaan.
Laagdrempelig adviesloket
De AFM verwelkomt het initiatief positief. Volgens Femke de Vries, bestuurslid van de AFM, is dit adviesloket er met name voor consumenten die niet in gesprek wilden over hun polis. “Bijvoorbeeld omdat ze onvoldoende vertrouwen in de oorspronkelijk adviseur of verzekeraar hebben. Het is goed dat ook zij via dit laagdrempelig adviesloket nu kosteloos toegang krijgen tot hersteladvies.”
Alleen een hersteladvies
Wie het digitale adviesloket bezoekt kan daar een afspraak met een adviseur inplannen, documenten uploaden en een hersteladvies krijgen. Dit advies heeft betrekking op een individuele polis, geeft inzicht in de belangrijkste eigenschappen van de polis (zoals de kosteninhoudingen en te verwachten eindopbrengst) en brengt in kaart welke alternatieven er bij de betrokken verzekeraar zijn. Volgens het Verbond is gewaarborgd dat de betreffende verzekeraar of adviseur geen invloed heeft op het advies.
© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.