Toen Advieskeuze net bestond, spraken we vaak over de branche en de rol van Advieskeuze daarin als een ‘vliegwiel’. Dit metafoor gebruikten we om uit te leggen hoe Advieskeuze als onderdeel van de branche een succes kon worden als marktpartijen en brancheorganisaties het initiatief zouden steunen door verantwoordelijkheid te nemen en de klant (weer) centraal te zetten. Als alle radertjes gaan draaien, wordt het vliegwiel Advieskeuze in beweging gebracht en ontstaat er een centrale plek waar consumenten een keuze voor een dienstverlener kunnen maken.
Vind een dienstverlener
De financiële branche is een complexe branche, met een groot aantal radertjes: aanbieders van financiële producten, serviceproviders, adviesketens, gebonden adviseurs en onafhankelijke adviseurs. Het is een dicht bos, waarin de consument makkelijk verdwaalt en er bestaan dan ook veel (online) partijen die daarop inspelen door consumenten in contact te willen brengen met een dienstverlener. Welke waarde voegt Advieskeuze daaraan toe?
Consument staat centraal
Wij hebben er met Advieskeuze voor gekozen de consument centraal te stellen: op welke manier kunnen we de consument zo goed mogelijk helpen om online een keuze voor een dienstverlener te maken? In tegenstelling tot andere partijen, kiezen wij er daarom voor om advieskantoren niet te laten betalen voor leads, doorkliks en advertenties. Betalen doe je bij Advieskeuze alleen voor gebruik van het platform en de data: bijvoorbeeld voor je online vindbaarheid en marketing, de verrijking van je eigen informatievoorziening richting consumenten of het bieden van marktvergelijkingen.
Relevante data is onze core business
Wij helpen de consument door zoveel mogelijk waardevolle informatie van dienstverleners te verzamelen. En door deze data tegen betaling te controleren en toegankelijk te maken voor corporate partners van Advieskeuze, is dat tegelijkertijd ons verdienmodel. Dat maakt dat de data die we verzamelen van uitstekende kwaliteit moet zijn: relevant, actueel, compleet, veilig beheerd en zo betrouwbaar mogelijk.
Informatie betrouwbaar houden
Maar hoe zorg je er nu voor dat de data betrouwbaar blijft? Advieskeuze werkt continu aan deze betrouwbaarheid door bijvoorbeeld rechtstreekse koppelingen met de AFM, het register van de Kamer van Koophandel en het Kifid. Maar ook gaan we zorgvuldig om met de data die onze gebruikers achterlaten op het platform. Zo hebben wij moderators in dienst die zich bezighouden met het controleren en beheren van deze data. Om dit te illustreren de volgende twee voorbeelden.
1. Gecontroleerde data van advieskantoren
De advieskantoren die hun profiel invullen, worden alleen direct getoond in het zoekresultaat wanneer zij hun data door ons laten controleren. Op die manier is de informatie van een heel groot aantal financieel advieskantoren betrouwbaar.
"Ruim tweeduizend kantoren beschikken inmiddels over het ‘Gecheckt door Advieskeuze.nl’-stempel"
En deze dienstverleners zijn daarmee steeds beter online vindbaar voor consumenten met inzicht in de dienstverlening, tarieven en reviews. Ook vermelden we of zij wel of niet zijn aangesloten bij het Kifid.
2. Gecontroleerde reviews van klanten
Een tweede voorbeeld is dat we ook alle reviews die bij ons binnenkomen zorgvuldig controleren. Elke review wordt zowel handmatig als automatisch gecheckt. Hierbij richten we ons op het controleren van de herkomst van de reviews: is er reden om aan te nemen dat de review om andere redenen is gegeven dan het delen van een ervaring? We waarborgen daarmee binnen onze mogelijkheden de betrouwbaarheid van de reviews. In ons beleid omtrent reviews kun je hier meer over lezen.
Compleet overzicht van financieel dienstverleners
Inmiddels is Advieskeuze de meest betrouwbare databron in Nederland als het gaat om relevante informatie over financieel dienstverleners voor consumenten en ondernemers.
© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.