Advieskeuze bestaat nu acht jaar en komende week verschijnt de 150.000e review. Dat zijn heel veel meningen over het intermediair. 5 procent is doorgaans negatief, en 95 procent positief. Oprichter Christian Bouter wil nu ook dat verzekeraars de verzekerden gaan vragen of de behandeling door het intermediair wel beviel. 'Een paar negatieve reviews maakt ons alleen maar betrouwbaarder", zegt Bouter.
150.000 reviews in acht jaar tijd op Advieskeuze.nl. Ben je daar tevreden mee?
Bouter: “Ja, het gaat heel goed. We zien dat steeds meer consumenten hun zoektocht online starten. En dan komen ze steeds vaker bij ons uit. De locatiezoeker is veel gebruikt en mensen willen toch weten of de adviseur het goed doet in de ogen van anderen. En die adviseur is ook nog altijd nodig in de ogen van de consument. De toegevoegde waarde van dat advies brengen wij in kaart. We hebben nu 16.500 kantoren op de site, daarvan vallen er 8.500 in de categorie financieel adviseur. Van die groep zijn er zo’n 6.500 actief met het invullen en bijhouden van hun profiel. We hebben 1 miljoen bezoekers per jaar. 5 procent van de reviews is negatief. Die reacties zijn ook noodzakelijk en blijven eeuwig staan. Het versterkt onze betrouwbaarheid als er ook negatieve reviews staan.”
En daar kun je vijf werknemers mee aan het werk houden?
“We vragen aan de kantoren 100 euro per jaar en dan controleren wij de kantoordata die zij zelf invoeren. 2.500 kantoren hebben dat abonnement. Het stempel 'Gecheckt door Advieskeuze.nl' wordt dan getoond op hun profielpagina. Als ze een uitgebreider marketingpakket willen dan betalen ze 200 euro per jaar, exclusief btw. Dan helpen we ze om meer op te vallen met hun propositie. Zodat hun profielpagina’s een boost krijgen. Verzekeraars betalen ons ook omdat onze data over die kantoren up to date is. Die data kunnen we delen. We hebben alle grote verzekeraars aangesloten en die kunnen dan zien hoe hun adviseurs gewaardeerd worden. En hoe actief die adviseur is in het aantrekken en behouden van klanten.”
Hoe halen jullie de trollen er uit, die alleen maar negatief zijn?
“We checken automatisch iedere review op een aantal criteria. Bestaat die naam wel? We kijken op sociale media etc. Daar hoeven kantoren niet voor te betalen. In het algemeen is 95 procent overigens positief over hun adviseur en slechts 5 procent negatief. Die reacties zijn ook noodzakelijk en blijven eeuwig staan. Maar dat is goed. Het versterkt onze betrouwbaarheid als er ook negatieve reviews staan. Ook wil ik dat verzekeraars over hun koudwatervrees heen stappen en klanten actiever gaan vragen wat ze van het intermediair vinden”
Waar gaat het meestal fout bij adviseurs? Waar struikelen klanten over?
“Dat is altijd hetzelfde: afspraken die niet worden nagekomen en het gevoel dat ze te veel betalen voor wat ze krijgen. Maar zoals gezegd: de grote meerderheid is echt wel blij met de adviseur.”
Hoe moet het nu verder met Advieskeuze.nl?
“We willen de specialismen van de advieskantoren in kaart gaan brengen. En ik zou willen dat nog meer klanten reviews geven. Nu doet één op de vijf klanten dat. We willen ook de nazorg die adviseurs bieden helder krijgen. Dat doen we nog niet. Nu is het nog erg gericht op de transactie. Maar de nazorg wordt steeds belangrijker. Ook wil ik dat verzekeraars over hun koudwatervrees heen stappen en klanten actiever gaan vragen wat ze van het intermediair vinden. Dat doen ze zelf vaak al, maar dan blijft het binnenskamers. Dat levert te weinig data op. Bij ons is de groep veel groter. Dat je de kwaliteit van advies transparant maakt is voor iedereen beter.”
© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.