Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 30-03-2015

Portefeuille meer waard bij tevreden klant

De waarde van een goede klantreview wordt volgens Christian Bouter van Advieskeuze nog teveel onderschat. “Een verzekeringskantoor dat op klantniveau de tevredenheid goed heeft vastgelegd, is twee keer zo veel waard als een portefeuille zonder deze gegevens. Die stelling kan ik prima verdedigen.” In de vandaag verschenen InFinance stelt de commercieel directeur en medeoprichter van Advieskeuze dat een groot deel van de advieskantoren nog steeds niet het belang en de waarde van een goede klantreview ervaart.

Bouter: “Relatief veel hypotheekkantoren begrijpen het spel wel. Maar daar tegenover staat een grote groep verzekeringskantoren met een mooie schadeportefeuille, prima klantenkring en uitstekend servicemodel, die soms eens wat klanten kwijtraken, maar er ook weer nieuwe bij krijgen. Die hebben inderdaad het gevoel dat ze dit niet nodig hebben. Wanneer gaat bij deze adviseurs het kwartje eens vallen dat een portefeuille waarin de klanttevredenheid, de klantloyaliteit en de klantreviews zijn vastgelegd, meer waard is dan een portefeuille waarin dit niet is vastgelegd?”

Mis de boot niet

De database Advieskeuze beschikt over de gegevens van 11.000 advieskantoren. Daarvan hebben er in de afgelopen twee jaar een kleine 4.000 kantoren zich actief aangemeld en een profiel aangemaakt. Hoewel hij niet begrijpt dat kantoren deze (gratis) kans laten liggen, heeft Bouter wel een verklaring voor het grote aantal kantoren dat niet actief is. “Dat heeft te maken met de transitie die de branche in zijn greep heeft. De focus ligt op de alledaagse productie en het behalen van het vereiste opleidingsniveau om überhaupt adviseur te mogen blijven. Dat is natuurlijk prima, maar pas wel op dat je de boot niet mist.”

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 25-06-2024