Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 30-04-2020

Meerderheid checkt financiën na iets ingrijpends

Op basis van een onderzoek onder 1.800 consumenten concludeert Advieskeuze dat 56,2% pas naar de hypotheek en verzekeringen gaat kijken als er iets ingrijpends gebeurt. Als er vervolgens zaken aangepast dienen te worden, dan geeft 69,6% de voorkeur om zelf contact op te nemen met zijn of haar financieel adviseur. Opvallend is dat 4 van de 10 respondenten niet op de hoogte is van het feit dat een financieel adviseur, bank of verzekeraar volgens de wet verplicht is om de klant te informeren of contact op te nemen (zorgplicht).

Advieskeuze deed de afgelopen maanden onderzoek onder consumenten die een dienstverlener een review hebben gegeven. Na iedere review werden deze consumenten een aantal vragen voorgelegd over hun verwachtingen hoe vaak de financiële zaken in de toekomst worden bekeken en waar nodig aan te passen. Vervolgens werd gevraagd naar de wijze waarop ze dat het liefst willen aanpakken. Tot slot werd aan onafhankelijke financieel adviesketens een reactie gevraagd op de uitkomsten van het onderzoek.

Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze: “Het is van cruciaal belang dat consumenten hun financiële zaken op orde hebben voordat er iets ingrijpends gebeurt zoals vandaag de dag het geval is. Op grond van de wettelijke zorgplicht dienen financieel dienstverleners ook duidelijker te maken dat een periodieke check in bepaalde gevallen verplicht is. Dan zouden veel meer Nederlanders hopelijk net zo vaak een afspraak hebben met een financieel dienstverlener als met hun tandarts.”

Zorgplicht financieel dienstverleners

Financieel dienstverleners hebben in bepaalde gevallen de wettelijke verplichting (zorgplicht) om consumenten periodiek te informeren of contact op te nemen. Uit het onderzoek van Advieskeuze.nl blijkt dat 58,1% van de consumenten hiervan op de hoogte is. In dit kader werd de vraag gesteld welk gespreksonderwerp consumenten het belangrijkste zouden vinden als de financieel dienstverlener over een jaar zou bellen. Bovenaan staat “Persoonlijke interesse of alles naar wens is” (33,0%) gevolgd door “Een check of het product nog bij mijn situatie past (31,9%).

Michiel Meijer, directeur Van Bruggen Adviesgroep: “Ook de adviseurs van Van Bruggen Adviesgroep merken inderdaad dat veel consumenten denken dat onverwachte gebeurtenissen als overlijden of arbeidsongeschiktheid altijd heel ver vooruit in de tijd plaatsvinden. Maar een goed financieel plan houdt zeker, of beter gezegd, juist ook rekening met dingen die morgen en overmorgen kunnen gebeuren.”

Frank Tukker, co-founder van Viisi: "Klanten, maar ook onze adviseurs, vinden het leuk om elkaar weer te spreken bij een volgend life-event. Dat zijn gelukkig vaak leuke zaken zoals de geboorte van een kindje, een nieuwe woning of een onderneming starten maar soms ook treurige momenten zoals overlijden. Soms zijn klanten ook echt verbaasd dat onze adviseurs nog zoveel uit hun hoofd weten. Vanzelfsprekend helpt het goed registreren in onze administratie enorm daarbij. Maar feit is wel dat adviseurs en klanten elkaars specifieke verhalen en ontwikkelingen nog goed blijven onthouden."

Martin Keegstra, directeur van Finzie: "De resultaten onderstrepen de visie van de Finzie franchise formule. De Best Uit Garantie zorgt ervoor dat we dagelijks bezig zijn met onze bestaande klanten. Nazorg en aandacht structureel inregelen in je bedrijfsvoering levert je trouwe klanten op. Dat merken wij iedere dag.'

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 24-06-2024