Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 27-12-2017

Advieskeuze start pilot voor betrouwbare recensies

Reviewsite Advieskeuze begint in het nieuwe jaar een pilot met De Hypotheker die moet leiden tot meer kritische, en daardoor betrouwbaardere, oordelen over hypotheekadviseurs. Dat zei oprichter Christian Bouter zaterdagavond in Kassa. Het tv-programma kaartte aan dat de site vol staat met bijna alleen maar rapportcijfers boven de 9.

“Om eerlijk te zijn, zijn we nu nog meer een complimentenplatform waarbij we onderscheid zien tussen kantoren die wel reviews hebben en kantoren die die niet hebben”, zei Bouter zaterdag Kassa. Hij reageerde in het tv-programma op de kritiek van socialmedia- en reviewonderzoeker Jeroen Vinkesteijn. Hij noemde de reviews op Advieskeuze.nl “niet spontaan” en “van weinig waarde”. Dat komt volgens Vinkesteijn doordat hypotheekaanbieders alleen klanten die tevreden zijn na een gesprek vragen een review achter te laten.

Bouter erkent dat het inderdaad vaak zo werkt. “Als er zaken mis zijn gegaan dan zullen ze geneigd zijn er niet om te vragen, zijn ze wel gelukkig dan geven ze eerder een hele hoge score aan hun adviseur”, zegt hij tegen Kassa.

'Gewoon heel gelukkig'

Toch durft de oprichter van Advieskeuze zijn hand ervoor in het vuur te steken dat alle beoordelingen op de site betrouwbaar zijn. Ze worden volgens hem zowel geautomatiseerd als handmatig gecheckt.

Kassa becijferde dat de tien grootste hypotheekketens samen 20.000 reviews kregen via de site. Hun gemiddelde score is een 9,6 en het laagste cijfer een 9,2. Bouter zegt dat er ook kantoren zijn die een 6 of een 7 krijgen van consumenten. “De negatieve reviews, toch een paar duizend, sneeuwen een beetje onder bij de vele positieve reacties.” Hij zei in de uitzending dat hij denkt dat “heel veel consumenten gewoon heel gelukkig zijn met hun hypotheekadviseur”.

Alle klanten vragen

Om een evenwichtiger beeld te krijgen gaat Advieskeuze.nl wel meer op zoek naar beoordelingen van klanten die niet tevreden zijn. De site start in 2018 een pilot, samen met De Hypotheker. In de proef gaat deze keten elke klant met wie minimaal twee gesprekken zijn gevoerd vragen om een review. Bouter hoopt dat dit leidt tot meer betrouwbare beoordelingen. Ook denkt hij dat andere hypotheekadviseurs het voorbeeld gaan volgen. In 2019 zou er daardoor al een genuanceerde reviewbeeld moeten zijn.

Mislukt?

Criticus Vinkesteijn vindt dit rijkelijk laat. “Je bent er al vijf jaar mee bezig, wat in social media zo ongeveer een eeuw is. Heel vreemd en niet van deze tijd om te zeggen ‘daar werken we nog aan’. Dan is het product mislukt.”

Dat laatste weerspreekt Bouter. Volgens hem vinden consumenten ook nu relevantie informatie op Advieskeuze.nl. Hij kreeg in de studio bijval van commercieel directeur Twan Cats van De Hypotheker (6500 beoordelingen, gemiddeld een 9,5). Volgens hem kunnen consumenten bovendien “ten allen tijde hun mobiel pakken om een negatieve review op de site te plaatsen”.

Schone lei

De suggestie van Kassa-presentator Brecht van Hulten om na de pilot met een schone lei te beginnen en de vele duizenden bestaande reacties te verwijderen, verwierp de Advieskeuze-oprichter. Bouter noemde het bovendien “primair de verantwoordelijkheid van de branche om een geloofwaardiger beeld neer te zetten”.

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 25-06-2024