De mate waarin financieel adviseurs in Nederland actief contact onderhouden met hun bestaande klanten wordt steeds beter zichtbaar dankzij reviewdata van consumenten. Uit een analyse van 15.000 geverifieerde klantreviews op Advieskeuze blijkt dat 61,7% van de adviezen aan nieuwe klanten wordt gegeven, terwijl 38,3% afkomstig is van bestaande klanten die terugkomen voor vervolgadvies of onderhoud. Deze analyses geven Advieskeuze inzicht in hoe actief klantbeheer zich ontwikkelt binnen de Nederlandse adviespraktijk.
Bij iedere review op Advieskeuze wordt de consument gevraagd of zij al eerder klant waren bij de betreffende financieel adviseur. Dat levert unieke inzichten op over klanttevredenheid, loyaliteit en service. Deze consumentendata laat zien hoe financieel adviseurs hun relaties onderhouden en in hoeverre zij structureel nazorg en onderhoud bieden.
“We zien steeds beter welke financieel adviseurs structureel contact onderhouden met hun bestaande klanten,” zegt Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze. “Dat is waardevolle informatie voor consumenten, die online de keuze maken voor een financieel adviseur. Het is goed om vooraf te weten of een financieel adviseur actief is op het gebied van klantbeheer.”
De analyse maakt het mogelijk om een duidelijker onderscheid te gaan maken tussen financieel adviseurs, die zich vooral richten op nieuwe klanten en adviseurs die óók actief bezig zijn met klantonderhoud. “Je kunt het vergelijken met een autobedrijf: sommigen verkopen alleen nieuwe auto’s, anderen verzorgen ook de APK en het onderhoud. Dat verschil wordt dankzij onze data beter meetbaar”, aldus Christian Bouter.
Bijdragen aan een financieel gezond Nederland
Veel partijen in de financiële sector hebben de ambitie om Nederland financieel gezond te maken. Het is daarbij van cruciaal belang om consumenten op tijd hun financiële situatie te laten herzien met hulp van een adviseur - bijvoorbeeld in de situatie van een aflossingsvrije hypotheek met het vervallen van de hypotheekrenteaftrek in de toekomst.
Door het structureel verzamelen van klantreviews kan Advieskeuze trends in tevredenheid en actief klantbeheer zichtbaar maken. De analyses dragen bij aan een financiële branche waarin service, klantgerichtheid en tarieven beter vergelijkbaar worden. Voor de adviesbranche biedt deze data een objectieve benchmark voor de verhouding tussen nieuwe en bestaande klanten bij collega-adviseurs. Ook aanbieders van financiële producten kunnen met deze inzichten veel beter bepalen naar welke financieel adviseurs zij hun klanten kunnen doorverwijzen voor onderhoudsgesprekken.
© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.