Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 27-11-2025

Verduurzaming verliest terrein in hypotheekadvies

Advieskeuze constateert trendbreuk in 2025: "Verduurzaming verliest terrein in hypotheekadvies"


Het onafhankelijke platform Advieskeuze heeft een analyse uitgevoerd van meer dan 55.000 consumentenreviews over hypotheekadviseurs. Uit de resultaten blijkt dat het onderwerp verduurzaming in 2025 10% minder vaak wordt besproken tijdens hypotheekadviesgesprekken dan een jaar eerder. Dat is de eerste daling sinds 2021, het jaar waarin Advieskeuze dit onderwerp begon te monitoren. Terwijl verduurzaming nog altijd een speerpunt is in beleid en media, lijkt het thema in de financiële adviespraktijk terrein te verliezen.


Advieskeuze analyseerde 55.157 beoordelingen die consumenten in 2024 en 2025 achterlieten op het onafhankelijke platform. Bij iedere review over een hypotheekadviseur werd de vraag gesteld of het onderwerp verduurzaming werd besproken. De resultaten tonen een duidelijke trend: het aandeel gesprekken waarin verduurzaming expliciet aan bod kwam, daalde met 10% ten opzichte van 2024. In de Randstad wordt vandaag de dag gemiddeld in 56,7% van alle hypotheekadviezen gesproken over verduurzaming. Daarbuiten is dat 59,6%.


Een opvallende trend, want terwijl verduurzaming maatschappelijk gezien nog altijd hoog op de agenda staat, lijkt het gesprek over energiezuinig wonen juist te verslappen aan de advieskant. Volgens Advieskeuze weerspiegelt deze ontwikkeling niet alleen de praktijk van financieel adviseurs, maar ook de veranderende perceptie bij consumenten: verduurzaming is niet altijd top-of-mind wanneer men een hypotheek afsluit of verhoogt. Voor veel huishoudens is de directe financiële prikkel om te investeren in verduurzaming kleiner geworden.


Verduurzaming uit de mode?

Na jaren van groeiende aandacht lijkt de verduurzamingsgolf te stagneren. De daling in gesprekken kan te maken hebben met de toenemende kritiek op hoe de Nederlandse overheid omgaat met de energietransitie en verduurzaming. In Nederland zijn we inmiddels zo ver gegaan in het elektrificeren en verduurzamen - met warmtepompen, laadpalen en windmolens - dat het elektriciteitsnet inmiddels overbelast lijkt te raken. In diverse regio’s zorgt netcongestie voor vertragingen of beperkingen bij (nieuw)bouw en sommige verduurzamingsprojecten; de impact varieert per gebied en situatie.


Uit cijfers van netbeheerders en woningcorporaties blijkt in ieder geval dat duizenden tot tienduizenden woningen niet (direct) kunnen worden aangesloten, warmtepompen in sommige gevallen niet werken en laadpalen soms niet laden. In die zin is Nederland mogelijk ‘te ver verduurzaamd’ zonder oog voor de praktische grenzen van het energiesysteem.


Tegelijk groeit onder consumenten de scepsis over de manier waarop klimaatbeleid wordt uitgevoerd. Veel mensen zien dat grote bedrijven en industrieën financieel profiteren van subsidies, regelgeving en de energietransitie. Daardoor ontstaat het gevoel dat verduurzaming soms meer een economisch verdienmodel is dan een zuiver maatschappelijke oplossing. Hierdoor kan het ook zijn dat financieel adviseurs het onderwerp verduurzaming niet meer standaard meenemen in gesprekken, omdat de urgentie bij klanten afneemt.


“De cijfers laten zien dat verduurzaming nog steeds belangrijk is, maar minder vanzelfsprekend wordt genoemd in het hypotheekadviesgesprek,” zegt Christian Bouter van Advieskeuze. “Dat is opvallend. Zeker gezien de groene strategie van hypotheekverstrekkers die hun portefeuilles verduurzamen om zodoende risico’s te verlagen en te gaan voldoen aan Europese duurzaamheidsrapportages.”


Stem uit de praktijk: wat financieel adviseurs zeggen

Volgens een aantal hypotheekadviseurs speelt de daling deels een praktische rol. De stijgende woningprijzen zorgen ervoor dat consumenten zich vooral richten op betaalbaarheid. Andere adviseurs signaleren dat de communicatie over financieringsopties nog altijd complex is en het onderwerp nieuwe energie vraagt.


  • “Klanten willen eerst zekerheid over hun maandlasten. Verduurzaming komt pas daarna.”

“Er zijn veel regelingen, maar ze veranderen. Dat geldt ook voor de opbrengsten van verduurzaming. Daardoor is het lastig om er structureel aandacht aan te geven.”

“Verduurzaming verdwijnt niet, maar het vraagt nieuwe energie om het relevant te houden in het adviesgesprek.”


  • Consumentendata als spiegel voor adviespraktijk
  • Met tienduizenden nieuwe reviews en contactverzoeken per jaar beschikt het Advieskeuzeplatform over actuele realtime informatie over de klantbeleving en -vraag. Bij iedere review worden aanvullende vragen gesteld aan consumenten en ondernemers over onderwerpen die relevant zijn. Zo ontstaat een uniek beeld van wat er werkelijk besproken wordt aan de adviestafel.

  • “De financiële sector beschikt over veel cijfers, maar weet relatief weinig over de inhoud van het adviesgesprek zelf,” zegt Christian Bouter. “Onze consumentendata geven juist het inzicht in besproken onderwerpen, aanbieders en de klantbeleving. Daarmee helpen we zowel financieel adviseurs als aanbieders om te begrijpen waar consumenten op aanhaken of afhaken.”

  • Naast verduurzaming monitort Advieskeuze ook trends in andere besproken onderwerpen zoals overlijdensrisico als integraal onderdeel van hypotheekadvies. Daarnaast worden zaken als leadopvolging, reactiesnelheid en aanbiederkeuze bij iedere financieel adviseur in beeld gebracht. “Dat is waardevolle input voor alle marktpartijen in de financiële sector, die hun beleid of communicatie willen verbeteren,” aldus Bouter.

Dit artikel verscheen op 27 november 2025 in InFinance


© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.