Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 28-12-2017

Kritische reviews doorslaggevend voor vertrouwen

Tienduizenden consumenten en ondernemers zijn het afgelopen jaar enorm goed geholpen door hun financieel adviseur. Dat blijkt uit de 40.000 veelal positieve reviews, die zijn gepubliceerd op het platform van Advieskeuze. Dat roept uiteraard ook weer vragen op. Hoe kan het dat er zoveel klanten positief zijn over hun financieel adviseur? Waarom zijn er relatief weinig kritische reviews te lezen? En hoe geloofwaardig zijn deze reviews en ratings?

Imago financiële branche

De financiële sector heeft begin deze eeuw een enorme deuk in het imago opgelopen. De cultuur stond vol in de schijnwerpers en heeft marktpartijen en branche-organisaties zwaar onder druk gezet. De aangescherpte wetgeving en het toezicht heeft mede geresulteerd in een vaak angst- en egogestuurd denken. Dit ‘vernauwde bewustzijn’ zag je bijvoorbeeld terug in negatieve reacties van financieel adviseurs op fora binnen de branche zoals AMweb. Zelden werden daar alternatieve oplossingen aangedragen en deze anonieme personen namen ook niet de moeite om constructief in gesprek te gaan als je ze daarvoor uitnodigt. Daarmee werd hen echter wel een podium geboden om het imago van de sector te grabbel te gooien en een veel te eenzijdig beeld te schetsen over financieel dienstverleners. Niet alleen bij collega branchegenoten maar ook bij toezichthouders, politici, journalisten en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties. De vele positieve reviews van consumenten staat daar haaks op, maar versterkt juist het gevoel dat de financiële sector nog steeds niet te vertrouwen is.

Bouwen aan vertrouwen

Marktpartijen en brancheorganisaties willen niets liever dan de maatschappelijke waarde en betekenis van de financiële sector in ere te herstellen. Er ligt een enorme kans om het heft in eigen handen te nemen en het imagoverlies te keren. Dat vereist wel leiderschap van mensen die hierin gezamenlijk het voortouw willen nemen. Duurzaam innoveren kan namelijk alleen als we integraal samenwerken en erkennen dat verwijten niets oplossen en zaken alleen maar erger maken. Laten we elkaar vertrouwen, optimale support bieden en problemen rondom het wantrouwen stap voor stap oplossen. In de praktijk betekent dat simpel het juiste voorbeeld geven. Advieskeuze stimuleert daarom financieel dienstverleners om het uitvragen van reviews aan klanten volledig te adopteren. Dit is immers een geweldig middel om echt stappen te zetten naar een klantgerichte en duurzaam te vertrouwen financiële branche. Want wat is er krachtiger dan directe één-op-één feedback voor de financieel adviseurs en te weten wat klanten echt van de dienstverlening vinden?

Kritische review maakt alle positieve geloofwaardig

De meeste consumenten en ondernemers oriënteren zich online om een keuze te maken voor een financieel dienstverlener. Een belangrijk criterium voor de invloed die reviews gaan hebben op het consumentengedrag is het ‘tipping point’. Van welk gedeelte van de potentiële dienstverleners zijn geloofwaardige reviews en ratings beschikbaar? Dat punt heeft de financiële dienstverlening nog niet bereikt. Als een aantal marktleiders het lef heeft om aan al haar klanten een review te vragen, dan kunnen andere financieel dienstverleners al bijna niet meer achterblijven. Dan gaat namelijk de wet van de meerderheid gelden. Dus als je alleen positieve reviews toont, dan is het waarschijnlijk omdat je bang bent voor de ervaringen van andere klanten. De realiteit is dat de toekomst, waarin consumenten alleen nog financieel dienstverleners met positieve en kritische reviews vertrouwen, wel eens dichtbij zou kunnen zijn.

Over Advieskeuze

Advieskeuze is een platform waarop 16.500 dienstverleners in Nederland worden getoond. Alle dienstverleners kunnen gratis gebruik maken van een extranet account om hun profiel te beheren. Consumenten en ondernemers delen hun ervaring met de dienstverlener door een review te geven. Alle reviews worden uitgebreid gecontroleerd op betrouwbaarheid en authenticiteit. Jaarlijks zijn er meer dan 1.000.000 bezoeken op de website en kunnen consumenten en ondernemers gratis contact opnemen met een dienstverlener. Advieskeuze verdient niet aan contactverzoeken (leads), uit-kliks (softleads) en advertenties. De database van Advieskeuze fungeert als bronbestand voor aanbieders, ketens en service providers met actuele data over de advieskantoren binnen hun distributienetwerk.

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 21-06-2024