Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 28-11-2019

Meerderheid consument zoekt gericht naar adviseur

Uit grootschalig onderzoek van Advieskeuze onder totaal 7.000 consumenten blijkt dat ruim de helft (52,2%) het liefst online gericht zoekt naar een financieel adviseur. Bijna 1 op de 3 (29,9%) wil online een keuze maken uit een top 5 van advieskantoren. De belangrijkste aspecten voor consumenten tijdens het zoeken naar een financieel adviseur zijn reviews (35%) gevolgd door naamsbekendheid (29,7%) en tarief (13,0%).

Advieskeuze deed de afgelopen maanden onderzoek onder consumenten die hun financieel adviseur een review hebben gegeven. Na iedere review werden deze consumenten een aantal vragen voorgelegd over de voorkeur van zoeken, de belangrijke aspecten bij hun keuze en de motivatie om een review te geven aan hun financieel adviseur. Lees de samenvatting van het onderzoek.

Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze: “Advieskeuze motiveert alle financieel advieskantoren in Nederland om online goed gevonden te worden. Aanbieders van financiële producten zouden de samenwerkende advieskantoren binnen hun distributienetwerk moeten scannen op hun online profilering om ze vervolgens te tonen in de klantreis. Veel consumenten zijn namelijk via de website van een aanbieder op zoek naar de dienstverleners die hun financiële producten kunnen adviseren en bemiddelen."

Voorkeuren consument bij zoeken

Ruim de helft (52,2%) van de consumenten zoekt online het liefst gericht naar een financieel adviseur. De zoektocht start online nadat ze ‘via-via’ (familie, vrienden en bekenden) hebben gehoord over een financieel adviseur. Bijna 1 op de 3 (29,9%) wil online een keuze maken uit een top 5 van financieel advieskantoren. De overige respondenten gaven de voorkeur aan het online kiezen van een financieel adviseur op een kaart (11,6%) of uit een lijst (6,3%).

Belangrijkste aspecten

Uit het groeiend aantal bezoeken op het platform van Advieskeuze (1 miljoen per jaar) blijkt dat steeds meer consumenten online de keuze maken voor een financieel dienstverlener. De kantoren met een actief profiel ontvangen de meeste adviesgesprekken (leads) via Advieskeuze.nl en de ‘adviseurzoekers’ op partnersites. Het onderzoek toont aan dat de belangrijkste aspecten voor consumenten tijdens het zoeken naar een adviseur zijn: reviews (35%) gevolgd door naamsbekendheid (29,7%) en tarief (13,0%). Ook keurmerken (8,7%), afstand (8,0%) en openingstijden (5,6%) werden genoemd.

Regionale verschillen

Opvallend zijn een aantal regionale verschillen met betrekking tot het zoeken naar een financieel adviseur en de belangrijkste aspecten bij de keuze. Zo blijkt in Limburg dat de meeste mensen via via horen over een adviseur om vervolgens gericht online te zoeken. In Drenthe is de naamsbekendheid doorslaggevend en is in Overijssel het tarief voor het advies relatief belangrijk. In Friesland hecht men de minste waarde aan reviews en is de afstand meer van belang dan in andere provincies.

Motivatie om review te geven

De vragen uit het consumentenonderzoek werden tevens voorgelegd aan 74 financieel adviseurs. Opvallend was het verschil van inzicht van de adviseurs op de vraag wat consumenten motiveert om een review te geven. De meeste financieel adviseurs dachten dat consumenten dat doen omdat het hen gevraagd wordt. In de praktijk blijkt echter dat maar liefst 58,3% van de consumenten een review geeft als dank voor de dienstverlening en de financieel adviseur iets wil teruggeven.

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 25-06-2024