Nieuwsberichten

Geschreven door Christian Bouter op 19-03-2020

Optimaal profiel financieel adviseur een must

Berichten van financieel dienstverleners over thuiswerkende medewerkers, online bereikbaarheid en advies op afstand worden massaal gepost op de sociale kanalen. Iedere financieel adviseur lijkt er klaar voor om klanten via webcam te woord te staan. Voor de klanten die vandaag de dag geholpen moeten worden gaat dat ongetwijfeld goed. Maar daarna zal er mogelijk een periode komen waarin het relatief rustig zal blijven…

"Als de financieel dienstverlener straks weer volop in business wil zijn, dan dient hij nu prioriteit te geven aan het optimaliseren van het online profiel.”

Minder traditionele mond-tot-mond reclame

Consumenten zullen in deze tijden mogelijk wat meer gaan afwachten en geneigd zijn om grote beslissingen uit te stellen. Alleen als er iets ingrijpends gebeurt zal de klant contact zoeken met een financieel dienstverlener. Daarbij speelt mee dat er in de komende periode ook veel minder persoonlijke contacten zullen zijn. En dat heeft weer gevolgen voor de traditionele ‘mond-tot-mond’ reclame. Consumenten zullen daarom nog meer online op zoek gaan naar een financieel dienstverlener en hun keuze baseren op relevante informatie.

Consument kiest online voor financieel dienstverlener

Belangrijke beslissingen nemen consumenten niet zomaar. Het besparen op de hypotheek, het afdekken van inkomensrisico’s of het aanvullen van het pensioen: het zijn geen dagelijkse bezigheden voor de gemiddelde mens. In deze tijden zullen consumenten via online routes in contact willen komen met professionals. Ze willen daarbij kunnen vertrouwen op het advies dat deze financieel dienstverleners hen geven en weten dat ze bij de beste zitten, zowel inhoudelijk als qua service.

Uit grootschalig onderzoek van het platform Advieskeuze is gebleken dat de belangrijkste aspecten voor consumenten tijdens hun online zoekgedrag naar een financieel adviseur zijn: Reviews (35%), naamsbekendheid (29,7%), tarief (13,0%), keurmerken (8,7%), afstand (8,0%) en openingstijden (5,6%).

Verantwoordelijkheid voor online vindbaarheid

In de afgelopen drukke jaren had de beleidsbepaler van een financieel dienstverlener vaak geen tijd (of was niet bereid om tijd te besteden) voor het oppakken van het thema online vindbaarheid en zichtbaarheid van het advieskantoor. De beleidsbepaler (vaak de financieel adviseur zelf) stak zijn tijd liever in het adviseren van nieuwe en bestaande klanten. Dat leverde de omzet op waarmee het kantoor draaiende werd gehouden. Om de continuïteit van de onderneming te waarborgen moet er juist nu voor gezorgd gaan worden dat de klant de financieel adviseur online weet te vinden.

“De toekomstige financieel advies klant komt steeds minder vaak via de voordeur binnenlopen. Die zoekt in deze tijden nog meer online het contact.”

Voor een financieel dienstverlener is het cruciaal dat er meer aandacht komt voor de online vindbaarheid en zichtbaarheid van het bedrijf. De komende periode zullen er wellicht (veel) fysieke afspraken uitvallen en ontstaat er ruimte om aandacht te besteden aan de online presentatie van het bedrijf. De financieel adviseur kan die verantwoordelijkheid voor de online vindbaarheid en zichtbaarheid ook prima bij zijn binnendienst neerleggen. De verbreding van het takenpakket voor de binnendienst kan doordat de administratieve handelingen meer en meer worden gedigitaliseerd.

Aanbevelingen voor financieel adviseurs

Het is voor veel mensen even zoeken naar een efficiënte en effectieve invulling van de tijd. Gezien de ontwikkelingen heeft Advieskeuze.nl een aantal aanbevelingen voor financieel dienstverleners:

  • Optimaliseer het online profiel van je bedrijf en medewerkers en de vindbaarheid op websites van financiële aanbieders. Versterk je online propositie door bijvoorbeeld blogs over specifieke thema’s te schrijven en online te publiceren.
  • Klanten hebben minder mogelijkheden fysiek je winkel binnen te lopen. Neem alle digitale leads (die je de komende periode ontvangt) serieus en volg ze adequaat op. Dit kunnen leads zijn per e-mail, bel-me-terug-verzoeken, maar ook bijvoorbeeld whatsapp-contacten.
  • Vraag reviews aan alle nieuwe klanten die je de afgelopen periode hebt gesproken. Neem ook de tijd om aandacht te geven aan je bestaande klanten. Vraag hoe het met ze gaat, of ze hulp nodig hebben, check het e-mailadres en vraag een review. 
  • Implementeer vervolgens de reviews en score op je eigen website voor een betere online vindbaarheid en leadconversie.

© Advieskeuze.nl BV. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Advieskeuze.

Dit artikel is bewerkt op: 25-06-2024