27 november 2019

Consument zoekt online gericht naar financieel adviseur en vindt reviews belangrijkste aspect

Uit grootschalig onderzoek van Advieskeuze.nl onder totaal 7.000 consumenten blijkt dat ruim de helft (52,2%) het liefst online gericht zoekt naar een financieel adviseur. Bijna 1 op de 3 (29,9%) wil online een keuze maken uit een top 5 van advieskantoren. De belangrijkste aspecten voor consumenten tijdens het zoeken naar een financieel adviseur zijn reviews (35%) gevolgd door naamsbekendheid (29,7%) en tarief (13,0%).

Advieskeuze.nl deed de afgelopen maanden onderzoek onder consumenten die hun financieel adviseur een review hebben gegeven. Na iedere review werden deze consumenten een aantal vragen voorgelegd over de voorkeur van zoeken, de belangrijke aspecten bij hun keuze en de motivatie om een review te geven aan hun financieel adviseur.

Voorkeuren consument bij zoeken

Ruim de helft (52,2%) van de consumenten zoekt online het liefst gericht naar een financieel adviseur. De zoektocht start online nadat ze ‘via-via’ (familie, vrienden en bekenden) hebben gehoord over een financieel adviseur. Bijna 1 op de 3 (29,9%) wil online een keuze maken uit een top 5 van financieel advieskantoren. De overige respondenten gaven de voorkeur aan het online kiezen van een financieel adviseur op een kaart (11,6%) of uit een lijst (6,3%).

Advieskeuze.nl onderzoek november 2019

Belangrijkste aspecten

Uit het groeiend aantal bezoeken op het platform van Advieskeuze.nl (1 miljoen per jaar) blijkt dat steeds meer consumenten online de keuze maken voor een financieel dienstverlener. De kantoren met een actief profiel ontvangen de meeste adviesgesprekken (leads) via Advieskeuze.nl en de ‘adviseurzoekers’ op partnersites. Het onderzoek toont aan dat de belangrijkste aspecten voor consumenten tijdens het zoeken naar een adviseur zijn: reviews (35%) gevolgd door naamsbekendheid (29,7%) en tarief (13,0%). Ook keurmerken (8,7%), afstand (8,0%) en openingstijden (5,6%) werden genoemd.

Advieskeuze.nl onderzoek november 2019

Regionale verschillen

Opvallend zijn een aantal regionale verschillen met betrekking tot het zoeken naar een financieel adviseur en de belangrijkste aspecten bij hun keuze. Zo blijkt in Limburg dat de meeste mensen ‘via- via’ horen over een adviseur om vervolgens gericht online te zoeken. In Flevoland is een aanbeveling van familie, vrienden en bekenden belangrijk (36,3%), maar wordt er ook veel waarde gehecht aan een top-5 vergelijking van financieel advieskantoren (39,5%).

Advieskeuze.nl onderzoek november 2019

In Drenthe is naamsbekendheid van de financieel adviseur doorslaggevend (41,9%) en is in Overijssel het tarief voor het advies (17,8%) relatief belangrijk. In Friesland hecht men de minste waarde aan reviews (20,2%) en is de afstand (13,9%) meer van belang dan in andere provincies. De provincie waar de meeste waarde wordt gehecht aan reviews is Utrecht (39,4%).

Advieskeuze.nl onderzoek november 2019

Motivatie om review te geven

De vragen uit het consumentenonderzoek werden tevens voorgelegd aan 74 financieel adviseurs. Opvallend was het verschil van inzicht van de adviseurs op de vraag wat consumenten motiveert om een review te geven. De meeste financieel adviseurs dachten dat consumenten dat doen omdat het hen gevraagd wordt. In de praktijk blijkt echter dat maar liefst 58,3% van de consumenten een review geeft als dank voor de dienstverlening en de financieel adviseur iets wil teruggeven.

Advieskeuze.nl onderzoek november 2019